12 серп. 2010 р.

Урок - театралізація з української літератури в 9 класі








І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА».  НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ
Мета уроку : охарактеризувати образ Наталки; з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвива­ти вміння відстоювати людську гідність, власні прин­ципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати лю­бов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.
Обладнання: портрет І. Котляревського, М. Лисенка, Марусі Чурай, аудіозаписи пісень ге­роїв п'єси, фотоілюстрації до змісту твору, підруч­ник, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ
I.    Організаційний момент
II.    Актуалізація опорних знань
       1. Цитатний диктант
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться(записуються у зошит у рядок, через кому):
•     «Ти був бідним, любив мене - і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)
•    Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)
•    «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)
Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться...»? (Микола)
•    «...Живуть хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, ко­пійка водиться і про чорний день іміється». (Возний Тетер­ваковський)
•    Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Мако­гоненко)
•    До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь нашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе... не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)
•     Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра)
•  «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота -- без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)
Запис у зошиті : Петро, Возний, Наталка, Микола, Возний, Виборний, Терпелиха, Петро, Микола.
2. Індивідуальне завдання. 

    - Об'єднайте поняття:

Тахтаулівський дячок
Писар із Восьмачок                                         
Підканцелярист із суда Скоробреха

          «Віють вітри, віють буйні...»
«Од юних літ не знал я любові...»                  
 «Дід рудий, баба руда...»
«Ой під вишнею, під черешнею...»

           Лучче синиця в жмені, як журавель в небі
           Знайся кінь з конем, а віл з волом                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
— Об'єднайте непоєднуване :
          Цар Соломон                                          
Прекрасний Йосиф                              
Наталка                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
Сіда панна                                                                                                                                                                                                       

III.    Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Визначення умінь і навичок, якими оволодіють учні під час уроку
IV.   Основний зміст уроку
З цієї народної першоп'єси кожне нове покоління
черпає науку почуттів, моральні взірці кохання,
людської краси, благородства.
О. Гончар
          1. Вступне слово вчителя. Завдання на асоціативне мислення
Кого з героїв п'єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, вірність, людська гідність?
Створений талантом Котляревського образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей своєю внутрішньою красою, доброю вдачею, людяною поведінкою, душевним благородством, моральною чистотою, чесністю. Таке зо­браження трудящих було прогресивним, бо вселяло віру в краще  майбутнє. Тим більша честь авторові, що ніхто в літературі того  часу не наважився так високо підняти звичайну людину з народу.
Прослухайте пісню Наталки і скажіть, як дівчина характеризує в ній сама себе і якої думки про неї ви.
      2. Характеристика образів — представників з народу .
Наталка Полтавка (у характеристиці образу героїні допоможуть інсценовані уривки п’єси).
 Орієнтовний план до характеристики образу.
І  Наталка — народний ідеал української жінки.
II  Портрет і зовнішність героїні.
III  Риси характеру:
•   чесність і сердечна чистота;
•  духовна збагаченість;
• працьовитість і кмітливість;
•  рішучість і винахідливість;
•  любов до матері і шанобливе ставлення до старших;
•  освіченість і чемність.
-  Розкриємо значення образу, його привабливість .
Цитатна характеристика героїні.
•    «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я про­стого роду»
•    Возний: «Ти одна заложила ему (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го­дини».
•    «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стиджуся прясти, шити і носити воду».
•    «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».
•     Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху до­чкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукоділь­ниця; себе і матір свою на світі держить».
•   «Лучче умерти, як з немилим жити, / Сохнуть з печалі, що­день сльози лити».
•    Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас  за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє  горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».
•     Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий,  вийти заміж».
•   Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».
( Інсценування першого уривку твору )
  3. Опрацювання образу Наталки.
•    Через що страждає героїня твору? (матеріальна незабезпеченість стає причиною її трагічного становища. Через свою бідність вона не має права на вибір, змушена відмовитися від коханого Петра і дати згоду  на одруження за розрахунком з нелюбою їй людиною. Глибоке і вірне почуття до Петра спонукає її за всіх умов залишитися вірною коханому; любов до матері, почуття обов'язку перед нею вимагають зрадити Петра.
•    Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя? (Наталка створила свій ідеал родинного щастя: «жити люб'язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати одне одному», її не  страшать ні важка праця, ні бідність. Вона згодна весь  вік не знати ніяких розкошів, аби вік звікувати з коханим)
( Інсценування другого уривку твору )
-  Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра? (Чес­ність, безкорисливість Наталки з найбільшою силою проявляються і тоді, коли Петро віддає їй свої, зароблені тяжкою працею, гроші. Вона відмовляється від них, бо їй потрібно  щастя, а не гроші)
- Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя? (   Рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання зв'язати долю із нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх, підкидаючи все, що стоїть на її шляху. )
•   Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? ( Вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде на неї дивитися з презирством і обходитися з неповагою, перетворить її на кріпачку. Одруження з Возним для Наталки означає поневолення, а одруження з Петром — вільність)
•  Яким чином Наталка протистоїть Тетерваковському? (Не тільки морально, а й розумово Наталка стоїть значно вище за Возного. Це особливо яскраво проявилося в сцені першої зустрічі цих персонажів. Героїня обережно, але вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія»  Возного, його замахи на її волю. Обмежений і бундючний, пан не розуміє глибоких сентенцій простої дівчини, неспроможний вдуматись у них)
- Як виявився вплив усної народної творчості  на створення образу Наталки Полтавки ?
цьому  образі є всі ті якості, які притаманні для молодої дівчини в народних піснях, казках... Наталка вродлива, трудівниця невсипуща, хазяйка, розумна, чемна, привітна, ласкава, любить і шанує свою матір, але, поважаючи інших, вона  вимагає поваги і до себе. Глибоке, вірне, самовіддане кохання  Наталки до Петра відтворено таким, яким це почуття    виражено в народних піснях. Наталчин ідеал сімейного щастя співпадає з народним)
Індивідуальне завдання( висновок ) :
•   Чим  чарує  образ простої дівчини Наталки Полтавки не одне покоління  українців (Наталка завжди чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю  і відданістю великому коханню. Полтавка це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисті кохання...)
•   Чи зустрічали ви в наш час дівчину, схожу на Наталку?
•   Порівняйте сучасних дівчат з Наталкою.
4.      Роль і функція пісень у драмі
   4.1.   Мозкова атака. Закінчіть фразу
•  Пісня — це... ( невеличкі ліричні вірші, що виконуються співом. Часто куплети мають приспів )
•  За жанрами пісні розподіляються...( народні, фольклорного походження ( обрядові, соціально – побутові, родинно – побутові, літературного походження )
•    Національний характер персонажів твору розкривається У їх...(мовленні, зовнішньому вигляді, використанні фольклору, звичаїв, обрядів у творі )
•   У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор... ( Микола Лисенко )
-  Прослухаймо ще одну пісню («Всякому городу нрав і права») із п’єси. Кому належать слова пісні ?  Хто у п’єсі виконує її ?
            4.2.     Вступне слово вчителя :
У «Наталці Полтавці» пісня є суттю твору, формою його існування. Народна пісня, музика були невід'ємною частиною духов­ного життя народу.
Кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються. 
Феноменальність твору — 22 пісні.
         4.3. Види пісень, використані у п'єсі, за походженням (опорний конспект):
а) пісні, написані самим автором:
•    «Ой мати, мати! Серце не вважає»;
•   «Віють вітри, віють буйні»;
•   «Ой я дівчина Полтавка»;
  «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;
•  «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;
• «Де згода в сімействі»;
•    «Підем, Петре, до тієї»;
•    «Начинаймо веселиться».
б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відо­мих народних пісень:
•   «Сонце низенько, вечір близенько»;
•   «Ворскло, річка невеличка» та ін.
в) літературного походження, але перероблені автором:
•    «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;
•   «От юних літ...»;
• «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»;
г) народні пісні, введені у п'єсу майже без змін:
•  «Ой під вишнею, під черешнею»;
•  «Гомін, гомін по діброві»;
•   «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;
•   «У сусіда хата біла»;
• «Дід рудий, баба руда».
Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні» «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай.
 4.4. Композиційна роль пісень у п'єсі. Метод «Закінчи речення» :
•    Якщо пісня входить як складова частина в монолог, її спіти одна особа, то в опері чи опереті таку пісню називають… соло («Віють вітри», «Всякому городу нрав і права « і т. д.).
•   Якщо пісня виконується двома особами (нерідко як діалог),  це… — дует («Ой доля людськая», «Підеш, Петре, до тієї»).
•    Якщо трьома — тріо («Ей, Наталко, не  барися»).
            Питання до учнів  Які  види пісень за характером змісту і художніх засобів  можна виділити у п’єсі  :
•    ліричні;
•    сатиричні;
•    гумористичні.
Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.
З початку XIX ст. долітають до нас Наталчині пісні, буйні і ніжні, зігрівають зворушливою дівочою вірністю наші серця.
Як хочеться вірити сьогодні в те, що давні та вічно молоді  пісні Наталки знатимуть наші хлопці й дівчата!
V.   ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Творче завдання учням.
            Намалюйте «асоціативний кущ» за п'єсою «Наталка Полтавка».
           2. Тестове завдання учням.
Доповніть висловлювання М. Сементовського про твір І. Котляревського, обравши з-поміж поданих відповідні за змістом слова.
«Жодна повість, жоден будь-який твір досі ... так до душі мало­росіянам, як «Наталка» І. П. Котляревського. Сотні списків її ... і тепер ще по всій Малоросії, народ засвоїв її пісні, написані Іваном Петрови­чем, і є багато таких людей, які знають напам'ять всю оперу.»
а) незрозумілий ... носять;
*  б) не припав ... ходять;
в) не знають ... ждуть.
VI.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Продовжіть речення.
«З усіх героїв п'єси І. Котляревського мені найбільше запам'ятався (запам'яталася) ... , тому що ...»
«Для сучасників цей твір може служити ...»
2. Робота з картками « Якими знаннями з української літератури я збагатився на уроці».
VII.  ДОМАШНЄ   ЗАВДАННЯ
Знати зміст п'єси, вміти характеризувати героїв, висловлювати свою думку про них; підготувати повідомлення.
* Написати твір – мініатюру « Значення творів І. Котляревського у наш час »

•     Погоджуєтесь ви, чи ні з думкою поета Олександра Підсухи:
Щастя — не слава, не гроші...
Все це минає.
Щастя — це люди хороші,
Шана людськая.
Там, да трудніше, де важче,
Швидше знайти його вдасться.
Руки твої роботящі — ось твоє щастя!

  Додаткова інформація до теми «Пісні "Наталки Полтавки"»
•   Феноменальність твору — 22 пісні.
•     Фольклорні збірники, які містять пісні «Наталки Полтавки » М. Максимович «Малороссийские песни», А. Метлинський «Народньїе южнорусские песни».
•      Автори музики до п'єси-опери: О. Барсицький,  О. Маркевич, М. Васильєва, М. Лисенко.
•    Автор опери «Наталка Полтавка»: М. Лисенко.
•   Співаки світової слави, що дуетом виконували одну з пісень п'єси. Цій події присвячено художню картину. Хто її автор та яку назву вона має? (Співаки І. Козловський і Поль Робсон дуетом виконували пісню «Сонце низенько»)
•   Художник О.Хмельницький присвятив цій події картину «Дует І. Козловського і II . Робсона виконують пісню «Сонце низенько» з опери "Наталка Полтавка"».
•     Видатні артистки, які виконували пісні Наталки Полтавки : Марія Заньковецька, Оксана Петрусенко, М. Литвиненко- Вольгемут, Зоя Гайдай, Бела Руденко.
•     Твір письменника, у якому І. Котляревського порівняно з соловейком України. Хто його автор? (Т. Шевченко «На вічну пам'ять Котляревському»)


1 коментар: