Методичні поради


Організація і проведення 
майстер-класу

(За матеріалами Г. Русських)

Учителям необхідно постійно вчитись, учитись один в одного.
 І кращим збудником для цього має стати взаємообмін професійним досвідом

Майстер-клас – сучасна форма проведення навчального тренінгу-семінару для відпрацювання практичних навичок за різними методиками і технологіями з метою підвищення професійного рівня і обміну передовим досвідом учасників, розширення кругозору і прилучення до новітніх галузей знання.

Анотація. Заняття майстер-класу – це оригінальний спосіб організації діяльності педагогів у складі малої групи (7–15 учасників). Майстер-клас як локальна технологія трансляції педагогічного досвіду повинен демонструвати конкретний методичний прийом або метод, методику викладання, технологію навчання, виховання. Він повинен складатися із завдань, які направляють діяльність учасників для вирішення поставленої педагогічної проблеми.

Завдання майстер-класу:
передача вчителем-майстром свого досвіду роботи шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності;
спільне відпрацювання методичних підходів учителя-майстра, ухвалення рішення;
рефлексія власної професійної майстерності учасниками майстер-класу;
надання допомоги учасникам майстер-класу у визначенні завдань саморозвитку, формуванні індивідуальної програми самоосвіти й самовдосконалення.
У ході майстер-класу учасники знайомляться з методичними розробками з теми; беруть участь в обговоренні отриманих результатів; ставлять питання, отримують консультації; пропонують для обговорення власні проблеми, питання, розробки; висловлюють свої пропозиції.
Форми майстер-класу:
·        Лекція
·        Практичне заняття
·        Інтегроване (лекційно-практичне) заняття
·        Семінар-практикум
·        Презентація
·        Тренінг-семінар
·        Лабораторний практикум
·        Технологічний експеримент
Алгоритм технології майстер-класу
І. Презентація педагогічного досвіду вчителем-майстром:
·    стисло характеризуються основні ідеї технології;
·    описуються досягнення в роботі;
·    доводиться результативність навчання дітей, що свідчить про  ефективність технології;
·    визначаються проблеми і перспективи в роботі вчителя-майстра.
ІІ. Презентація системи навчальних занять:
·    описується система навчальних занять у режимі технології, що презентується;
·    визначаються основні прийоми роботи, які майстер демонструватиме слухачам.
ІІІ. Проведення імітаційної гри:
·    учитель-майстер проводить навчальне заняття зі слухачами, демонструючи форми ефективної роботи з учнями;
·    слухачі одночасно виконують дві ролі: експериментальний клас і експертів, присутніх на відкритому занятті.
IV. Моделювання:
·    учителі-учні виконують самостійну роботу з конструювання власної моделі заняття в режимі технології вчителя-майстра;
·    майстер виконує роль консультанта, організовує самостійну роботу слухачів і керує нею;
·    майстер спільно зі слухачами проводить обговорення авторських моделей навчального заняття.
V. Рефлексія:
·    проводиться дискусія за наслідками спільної діяльності майстра і слухачів.

Рекомендації щодо підготовки майстер-класу

         Оберіть провідну педагогічну ідею, яку ви будете демонструвати на майстер-класі і зв'яжіть її з темою.
         Визначте цілі і завдання, які ви плануєте досягти на майстер-класі у зв'язку з темою.
         Визначте проблему, питання, парадокс, які будуть зумовлювати вашу тему заняття і представляти інтерес для «учнів».
         Підберіть технічні засоби (мінімально) і різні форми роботи для даних цілей і завданнь.
         Придумайте несподівані предмети або відкриття, які розкривають провідну педагогічну ідею.
         Включіть фантазію, придумайте цікавий задум майстер-класу.
         Складіть докладний план заняття.
         Ретельно перевірте техніку і роботу мікрофонів перед початком майстер-класу.
         Розставте стільці, столи і дошку так, як вам потрібно.
         Коли все готово - дайте команду організаторам, що можна починати
         Намагайтеся говорити не голосно й не тихо, але виразно із різними інтонаціями (не монотонно).
         Говоріть таким чином, щоб чули всі в залі. Контролюйте силу свого голосу і голоси «учнів».
         Не можна весь майстер-клас читати лекцію.
         Не перетворюйте майстер-клас тільки в гру. Одна форма роботи на майстер-класі неприйнятна.
         Проявляйте специфіку предмета.
         Це урок для професіоналів, які бажають розвиватися. Завдання - прояснити складне, торкнутися загальнолюдських цінностей, проблем, які хвилюють всіх.
         Використовуйте нові інформаційні технології тільки тоді,коли вони органічно входять у вашу ідею уроку.
         Здоров'язбереження має стати не надуманим, а органічним елементом уроку.
         Не домагайтеся довго тієї відповіді, яка вам потрібна. А якщо отримали її раніше - не продовжуйте рухатися в цей бік.
         Намагайтеся показувати не тільки себе, але і учнів.
         Не бійтеся задавати важкі запитання.
         Проведіть наприкінці короткий аналіз заняття з «учнями».
         Форма взаємодії - співробітництво, співтворчість, спільний пошук.

Прийміть до уваги!
         Проводячи майстер-клас, Майстер ніколи не прагне просто передати знання. Він намагається задіяти учасників у процес, зробити їх активними, розбудити в них те, що приховано навіть для них самих, зрозуміти і усунути те, що йому заважає в саморозвитку.
         Всі завдання Майстра і його дії спрямовані на те, щоб підключити уяву учасників, створити таку атмосферу, щоб вони проявили себе як творці. Це м'яке, демократичне, непомітне керівництво діяльністю.
         Майстер створює атмосферу відкритості,
доброзичливості, співтворчості в спілкуванні
Отже, майстер-клас не  демонструють,
а проводять.

Таблиця 1
Орієнтовна модель проведення майстер-класу

Етапи роботи майстер-класу
Зміст етапу
Діяльність учасників
1. Підготовчо-організаційний: постановка цілей і завдань
Вітання, вступне слово майстра, незвичайний початок заняття
Входять у діалог, проявляють активну позицію, тим самим допомагаючи май-строві в організації заняття
2. Основна частина. Зміст майстер-класу, його основна частина: план дій, що включає поетапно реалізацію теми
Методичні рекомендації педагога для відтворення теми майстер-класу. Показ прийомів, які використо-вуються в процесі май-стер-класу, показ своїх “родзинок” (прийомів) з коментарями
Виконують завдан-ня відповідно до поставленого зав-дання. Презентація виконаних робіт
3. Моніторинг майстер-класу
Аналіз ситуації за такими критеріями: володіння загальноінтелектуальними способами діяльності; розвиток здібності до рефлексії; розвиток комунікативної культури
Організовує обмін думками присутніх, дає оцінку тому, що відбувається
Рефлексія – активізація самооцінки і самоаналізу щодо діяльності в майстер-класі

Позиція педагога-майстра. Педагог-майстер проводить заняття зі слухачами, демонструючи прийоми ефективної роботи з учнями. Ніколи не прагне просто передати знання, а прагне залучити учасників у процес, зробити їх активними, розбудити те, що приховано навіть для них самих, зрозуміти й усунути те, що заважає у саморозвитку. Усі завдання майстра і його дії направлені на те, щоб підключити уяву учасників, створити таку атмосферу, щоб вони проявили себе як творці. Це м’яке, демократичне, непомітне керівництво діяльністю. Майстер створює атмосферу відвертості, доброзичливості, співтворчості в спілкуванні, виключає офіційне оцінювання роботи учасників майстер-класу.
У взаєминах з колегами майстер повинен застосовувати демократичний стиль педагогічної взаємодії, проявляючи свої особисті якості: комунікативність, загальнокультурний розвиток, інтелігентність тощо. Авторські технології, що презентуються в рамках майстер-класу, не володіють властивістю фотографічної відтворюваності; проте кожна з них несе ідейний заряд, володіє безліччю відтворювальних деталей, прийомів, елементів учительської майстерності.
Слід звернути увагу на мову і голос (тон, сила, виразність, дикція, інтонація, техніка); міміку, жести, управління емоціями; пантоміміку (постава, уміння стояти, сидіти, спостерігати за поведінкою учасників); уміння зосередитися на предметі розмови, володіння мнемотехнікою, аутогенним тренуванням, відсутність скутості; мистецтво спілкування: психологічна сумісність, здібність до педагогічної уваги, емпатія; педагогічну імпровізацію: уміння працювати згідно з планом “в голові”, привертати особистий досвід, керувати незапланованими ситуаціями; психологічну зіркість, уміння вичисляти “геніїв” і підтримувати тих, що “відстають”; комунікативну культуру, уміння вести діалог, дискусію; відчуття часу.

Критерії якості підготовки і проведення майстер-класу

1. Презентативність. Вираженість інноваційної ідеї, рівень її уявлення, культура презентації ідеї, популярність ідеї в педагогіці, методиці й практиці освіти.
2. Ексклюзивність. Яскраво виражена індивідуальність (масштаб і рівень реалізації ідей). Вибір, повнота й оригінальність вирішення інноваційних ідей.
3. Прогресивність. Актуальність і науковість змісту й прийомів навчання, наявність нових ідей, таких, що виходять за рамки стандарту, відповідних тенденціям сучасної освіти та методиці навчання предмета, здібність не тільки до методичного, але й наукового узагальнення досвіду.
4. Мотивованість. Наявність прийомів і умов мотивації, включення кожного в активну творчу діяльність зі створення нового продукту діяльності на занятті.
5. Оптимальність. Достатність використовуваних засобів на занятті, їх поєднання, зв’язок з метою і результатом (проміжним і кінцевим).
6. Ефективність. Який ефект розвитку? Що це дає учасникам? Уміння адекватно проаналізувати результати своєї діяльності.
7. Технологічність. Чіткий алгоритм заняття (фази, етапи, процедури).
8. Артистичність. Піднесений стиль, педагогічна харизма, здібність до імпровізації, ступінь дії на аудиторію, готовності до розповсюдження і популяризації свого досвіду.
9. Загальна культура. Ерудиція, нетрадиційність мислення, стиль спілкування, культура інтерпретації свого досвіду.

Селіванова І.В., учитель історії Гірницької ЗОШ І-ІІІ ступенів №17

Виховна година
Тема. Профілактика тютюнопаління
Мета:
Інформаційна – інформувати молодь про негативний вплив тютюну на здоров’я не лише того хто палить, але й оточуючих; інформувати про розвиток залежності від тютюну,набуття нових наявних захворювань.
Профілактична – попередження паління серед підлітків та учнівської молоді.
Виховна – формування у дітей якостей сильної особистості та здатності протистояти тютюновій залежності.
Обладнання: плакати та малюнки анти-тютюнового спрямування, відеоролик.
Хід заходу:
1.      Організаційний момент.
2.      Мотивація провадження заходу.
Учитель: суспільство мусить дбати про здоров’я своїх дітей та підлітків, адже вони – майбутнє цього суспільства. З перших днів життя житину в нашій країні супроводжує увага і піклування в спеціальних дитячих закладах – лікувальних, виховних, навчальних, спортивних, розважальних та ін.. Ось ціла армія лікарів, вчителів, вихователів, інструкторів докладають масу зусиль, щоб захистити дитину від хвороб, від фізичних та психологічних травм.
Історична сторінка
Історія тютюну
Тютюновий кущ родом з Американського контингенту, він відноситься до того ж сімейства, що картопля і перець.
Вважається, що тютюн вирощувався ще в 6 століття до н.е.. У 1 столітті до н.е. американські індіанці почали використовувати тютюн у медичних і релігійних цілях. Тютюнові листи накладалися на рани,як болезаспокійливе. А жувальних тютюн використовували для зняття зубної болі.
У стародавніх цивілізаціях тютюновому диму надавались магічні, цілющі властивості, також вірили, що через дим, шляхом його вдихання, можна поспілкуватися з богами.
До кінця 15 століття ця рослина, ймовірно, не була відома нікому, крім жителів американського континенту.

Фізіологічна сторінка
Смертельна доза нікотину для людини 50-75 мг. Викурюючи 20-25 сигарет на день, людина дістає дуже високу і ризиковано небезпечно дозу нікотину. У французькому курортному місті Ніцці 1934 року гурт молоді влаштував змагання, хто викурить найбільше цигарок. Переможець мав одержати винагороду. Виграли двоє, але ніхто з них нагороду не отримав, бо викуривши 60 цигарок вони померли. Є приклад, коли отруїлась однорічна дитина, з’ївши цигарку. Можна приводити безліч прикладів, які доводять, що паління є небезпечним.
Унаслідок паління в організмі руйнується значна кількість вітаміну С.
Встановлено, що втрата 25 мл аскорбінової кислоти дорівнює одній цигарці. Така кількість цієї кислоти міститься в одному апельсині. Завдається шкода також і окислювальній системі на клітковому рівні нашого організму, тому люди, що палять, особливо підлітки, мають сіру шкіру, жовті зуби, затримується в фізичному розвитку.
Природна сторінка
Тютюн – трав’яниста рослина родини Пасльонових. У світі нараховується 60 видів. З тютюну виробляють хімічний продукт – нікотин сульфат, який використовується в сільському господарстві для знищення шкідників, а в домашніх умовах – для знищення молі.
Статистична сторінка
 - Україна займає 1 місце в світі за кількості тих, хто палить.
 - В Україні 9 мільйонів активних курців  - це третина працездатного населення
 - Наша країна займає 17 місце в списку країн-лідерів за кількістю курців.
 - Щорічне збільшення числа курців в Україні (дані експертів ВООЗ) – не менше              100000, причому на пов’язані з палінням хвороби випадає 37000 смертей серед чоловіків віком 35-69 років.
 - Кожен 4-й підліток в Україні викурює першу сигарету у віці 10 років (за даними ВООЗ).
 - Україна друга країна в світі після Чилі, де у віці 13-15 років палять більш 30% юнаків та дівчат (відомості ВООЗ).
 - Якщо у світі на кожну людину припадає в середньому 870 викурених сигарет, то в Україні – 1500-1800, тобто 4-5 сигарет на день.
 - Розрахунки Світового банку свідчать про те, що економічні збитки України від тютюну складають близько 2 млрд доларів щорічно.
 - За останні 20 років прошарок кращого жіночого населення України зменшився в 4 рази (за даними НДІ кардіології).
Літературна сторінка
Великий мислитель і лікар Стародавньої Греції Гіпократ наставляв: «Якщо ви захворіли, змініть спосіб життя. Коли і це не допомогло, звертайтесь до лікаря». Схожі думки висловлював і геніальний лікар і філософ Авіцена: «Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати». Ще з давніх часів до нас дійшли афоризми: «Здоров’я – це нічого, але без здоров’я – ніщо», «Як я здоров, то мені і хрін за цукор».
Л.М.Толстий кинув курити, коли вже був дорослим. Він писав: «Став зовсім іншою людиною. Просиджую 5 годин поспіль над роботою, встаю зовсім свіжий, а раніше, коли курив, відчував втому, нудоту, туман в голові…»
Куріння – це соціальна проблема.
Пропонуємо послухати вірш на тему нашого виховного заходу:
-         Привет, мой друг! Ну как дела?
-         Опять погода подвела.
Охрип и голова болит.
-         Так у тебя, наверно, грипп…
-         Нет, не сов сем. Я ведь курю.
Я ка
ждый день вот так хриплю.
-         Давай бросать! Пора брость.
-         Не надо было начинать…
Ну ничего, я ведь смогу!
-         Тебя, дружище, поддержу!
На следующий день
-         Звоню тебе, мой друг, узнать
Ты начал уж курить бросать?
-         А я тебе хотел звонить.
Когда начнем брость курить?
-         Давай сей час, уже пора.
Ты как, со мной?
-         Конечно да!
-         Звоню опять, хочу сказать,
Курить я начал уж брость!
Сейчас с тобой поговорю,
Вот только кофе заварю,
Еще одну всего возьму,
В последний раз я покурю.
И завтра, может, штучки две
С друзями утром во дворе.
Потом, мой друг, хочу сказать,
Бросать курить начнем опять!
«К сожалению, было так…»

У Леши денег нет.
И у Вовы денег нет.
Где же взяли сигарет
Два мальца по 10 лет?

Двое школьников-ребят
У двери кино стоят.
Полюбуйтесь – как большие
Сигаретами дымят.

Их достали не в ларьке,
А в отцовском пиджаке.
Каждый держится как взрослый
С сигаретою в руке.

Гражданин шел не спеша,
Свежим воздухом дыша,
Улыбнуся, задержался,
Прикурил у малыша.

Да спокойно прикурил
И ребят не пожурил.
Сразу видно, ребятишек
Никогда он не любил.

Не сказал он им: «Табак –
Для здоров’я злейший враг!».
Как ни странен этот случай,
К сожаленью было так.

Учитель: э цікава стаття, написана академіком, керівником кабінету анонімного лікування Донецького наркодиспансера Олександра Закревського:
«Современные сигареты опаснее тех, что были 50 лет назад. В нашей стране курение помолодело: мальчики начинают курить в 12-15 лет, девочки в 13-17 лет. Этой проблеме нужно уделять серьезное внимание. Курение – это та же самая наркомания, разрешенная государством. Доказано, что никотин вызывает физиологическую и психологическую зависимость. Более того, табачный дым несет большую опасность окружающим, нежели самим курильщикам. Дым сигарет содержит смолы радиоактивные и канцерогенные вещества – так вот, пассивный курильщик получает большую дозу этой отравы, чем активный. Новым запретом государство сделало еще один шаг к тому, чтобы у всех жителей нашей страны было право на чистый воздух. Не секрет, что за последние 20-25 лет в Украине наблюдается существенный рост заболеваний, прямой или косвенной причиной которых является курение. Что касается роста обращений к врачам, то он есть. Причем, сейчас обращаются люди, имеющие высокий статус в обществе. Им, в силу своего положения, теперь необходимо подавать пример окружающим, для них осталось гораздо меньше места, где они могут покурить, не нарушаю закон. Поэтому такие люди сейчас массово стремятся избавиться от этой привычки».

Учні проводять наступне анкетування:
1.      Що являє собою тютюн?
2.      В яких галузях виробництва використовують тютюн?
3.      Сам по собі тютюн корисний чи шкідливий?
4.      В якій індустрії тютюн найширше використовують?
5.      Що спільного між тютюном і нікотином?
6.      Як тютюн діє на комах?
7.      Чи є тютюн рослиною, без якого існування людини неможливе?
8.      Використання тютюну – це необхідність чи дань моді?
9.      Палити – це вигідна для людини справа?
10. Той, хто палить, шкодить здоров’ю?
11. Кинути палити легко?
12. Ви б хотіли допомагати вашим знайомим залишити паління?
13. Тютюн забруднює навколишнє середовище?
14. Боротьба з тютюном – це легка справа?
15. З тютюном треба боротися?
16. Ви палите?
Якщо так, то скільки часу?
Ви бажаєте кинути палити?
Вам потрібна допомога?
Ви можете випробувати свою силу волі?
Висновок: відеоролик.
Заключне слово вчителя: боротьба з палінням тютюну передбачає збереження здоров’я людини і забезпечення її довголіття. Сподіваємось, що в майбутньому люди усвідомлять шкідливість тютюнового вживання в ім’я цієї благородної мети.
Пам’ятаймо слова китайського філософа Ла-то: «Той, хто може подолати іншого, - сильний, то хто може подолати себе, - дійсно могутній».



Он лайн-хижаки
View more presentations from irina00.

Немає коментарів:

Дописати коментар