28 лист. 2012 р.

Внутрішкільний контроль - основна функція управління навчально-виховним процесом


План
1.            Зміст, форми і методи контролю.
2.            Планування внутрішкільного контролю.
4.            Контроль за якістю знань, умінь і навичок учнів.
5.            Контроль за веденням шкільної документації.

Зміст, форми і методи контролю
Величезну роль в удосконаленні й ефективності навчання, у підвищенні якості знань учнів відіграє контроль за навчально-виховною роботою. Систематичний, ретельно продуманий контроль дозволяє вчасно виявити і закріпити успіхи вчителя або вчасно попередити недоліки, допомогти педагогу їх усунути. Внутрішкільний контроль дисциплінує і вчителя, й адміністрацію й учнів. Внутрішкільний контроль - головне джерело інформації для діагностики стану освітнього процесу, основних результатів діяльності навчального закладу.
            Задачі внутрішкільного контролю:
·              здійснення  контролю щодо виконанням законодавства в області навчання;
·              виявлення випадків порушення й невиконання законодавчих та інших нормативно-правових актів, застосування заходів щодо їх припинення;
·              аналіз причин, які лежать в основі порушень, застосування заходів щодо їх попередження;
·              аналіз і експертна оцінка ефективності результатів діяльності педагогічних працівників;
·              вивчення результатів педагогічної діяльності, виявлення позитивних і негативних тенденцій в організації навчального процесу і розробка на цій основі пропозицій по розповсюдженню передового педагогічного досвіду і усунення негативних тенденцій;
·              аналіз результатів реалізації наказів і розпоряджень по школі;
·              надання методичної допомоги педагогічним працівникам у процесі контролю.
Контроль повинен бути стимулом до підвищення якості й ефективності роботи.
Педагогічне правило : внутрішкільний контроль має бути плановим, систематичним, оперативним, об’єктивним, дієвим.
Методи контролю за діяльністю вчителя:
·              анкетування;
·              тестування;
·              соціальне опитування;
·              моніторинг;
·              спостереження;
·              вивчення документації;
·              аналіз самоаналізу уроків;
·              бесіда про діяльність учнів;
·              результати навчальної діяльності учнів.

 Методи контролю за результатами навчальної діяльності:
·              спостереження;
·              усне опитування;
·              письмове опитування;
·              письмова перевірка знань (контрольна робота);
·              комбінована перевірка;
·              бесіда, анкетування, тестування;
·              перевірка документації.
       
Внутрішкільний контроль здійснюється нами у вигляді планових або оперативних перевірок, моніторингу, проведення адміністративних робіт.
Внутрішкільний контроль у вигляді планових перевірок здійснюється відповідно до затвердженого плану, який забезпечує періодичність і виключає нераціональне дублювання в організації перевірки. Він доводиться до членів педагогічного колективу на початку навчального року.
Внутрішкільний контроль у вигляді оперативної перевірки здійснюється з метою встановлення фактів і перевірки відомостей про порушення, вказаних у зверненнях учнів і їх батьків, конфліктних ситуацій у стосунках між учасниками навчального процесу.
Внутрішкільний контроль у виді моніторингу передбачає збір, системний облік, опрацювання і аналіз інформації в організації і результатах навчального процесу для ефективного розв’язання задач управління якістю навчання (результати навчальної діяльності, стан  здоров’я учнів, організація харчування, виконання режимних моментів, виконавча дисципліна, навчально-методичне забезпечення, діагностика педагогічної майстерності тощо).
Внутрішкільний контроль адміністративної роботи здійснюється директором школи або його заступником з НВР з метою перевірки  успішності навчання в рамках поточного контролю.
Планування внутрішкільного контролю
Ефективно й цілеспрямовано здійснювати внутрішкільний контроль без чіткого, добре продуманого планування неможливо. Воно має охоплювати всі сторони навчально-виховного процесу. Тому перед початком навчального року вивішуються перспективний і план внутрішкільного контролю на поточний навчальний рік.
Контроль за якістю викладання
Мета контролю – це, перш за все, підвищення якості навчально-виховної роботи вчителя та якості знань учнів. В одних випадках – це вивчення передового педагогічного досвіду, в інших – надання науково-методичної допомоги вчителю.
Учителі не люблять перевірок і перевіряючих. Це відбувається у тих випадках, коли перевірка не приносить учителю будь-якої користі, а самі перевіряльники не готові ні до перевірки, ні до аналізу й кваліфікованим рекомендаціям учителю. Головна, принципово важлива умова контролю, - дати глибокий аналіз причин успіхів і невдач, перевірити, щоб допомогти вчителю.
Щоб досягнути кращих результатів у навчанні і вихованні, треба глибоко знати всі сильні і слабкі сторони у викладанні уроків кожним учителем школи.
У системі перевірки за якістю навчально-виховного процесу на долю контролю за якістю викладання, якістю уроків припадає 80-90%  усього часу, що витрачає адміністрація школи. З уроку починається школа, з уроку починається вчитель, що навчає і виховує учня.
Протягом навчального року адміністрація школи повинна відвідати в середньому по п’ять уроків у кожного вчителя (крім учителів, що атестуються).
Як показує практика, у контролі за уроками спостерігаються наступні недоліки: безсистемність, випадковість відвідування, відсутність цілеспрямованості в контролі, невміння виділити головне в уроці, зробити висновки і дати кваліфіковані рекомендації вчителю.
Із великої кількості задач контролю в, першу чергу, необхідно виділити найголовніші, найсуттєвіші, які найбільш активно впливають на якість уроків і знань учнів, на ефективність навчально-виховного процесу. Тому, крім стану викладання предметів інваріантної і варіативної складової, нами перевіряється дотримання вчителями правил внутрішнього розпорядку, ведення та оформлення поурочних планів, здійснюється діагностика методичної активності педагогів, вивчається підготовка до уроків, виховних заходів (шляхом атестації навчальних кабінетів), організація самоосвітньої діяльності вчителя.
За підсумками перевірки готуються об’єктивні педагогічні висновки, продумуються рекомендації і пропозиції вчителю, приймаються управлінські рішення.
За висновками внутрішкільного контролю залежно від його форми, мети і завдання, а також з урахуванням реального становища справ проводяться засідання педагогічної чи методичної рад, виробничі наради, робочі засідання з педагогічним колективом (гласність контролю). Дані результати враховуються при проведенні атестації педагогічних працівників.
Директор школи за результатами внутрішкільного контролю приймає наступні  рішення:
·                       про створення відповідного наказу;
·                       про проведення повторного контролю із залученням певних спеціалістів (експертів);
·                       про притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи;
·                       про дострокову атестацію вчителя;
·                       про заохочення педагогів.
Контроль за якістю знань, умінь і навичок учнів
Дана перевірка відбувається безпосередньо на уроках. Головну увагу звертаємо на те, як учні засвоїли новий матеріал, якість викладання навчального матеріалу вчителем. Рівень знань, їх усвідомленість, міцність і дієвість – головний критерій у роботі вчителя.
Перевірка якості знань учнів може мати різні форми:
·        опитування адміністрацією учнів на уроці за заздалегідь підготовленими й узгодженими з учителем питаннями;
·        невеликі перевірні роботи у кінці уроку;
·        адміністративні контрольні роботи;
·        проведення спеціальних перевірочних уроків.
Особливу увагу також звертаємо на індивідуальну роботу вчителя із сильними і слабо встигаючими учнями.
Контроль за веденням шкільної документації
У систему контролю за якістю навчально-виховної роботи входить перевірка адміністрацією школи класних журналів, зошитів учнів, щоденників, документів, пов’язаних з роботою факультативних і гурткових занять, групи подовженого дня тощо.
Зошити учнів – надійніше джерело для висновків про рівень знань, умінь, про організацію письмових робіт з предметів, їх систему, якість, характер, про їх репродуктивний чи творчий характер, про обсяг роботи на уроці і вдома, її зміст тощо.
За станом зошитів учнів можна говорити про якість і періодичність їх перевірки. Систематична перевірка керівництвом школи зошитів учнів сприяє  покращенню грамотності учнів та підвищенню відповідальності вчителів за якісну та регулярну перевірку зошитів.
Велике значення в управлінні і керівництві, підвищенні результативності навчально-виховного процесу має контроль заступника директора  за веденням класних журналів. Класний журнал може розповісти про систему і характер  самостійних і творчих робіт, домашніх завданнях, регулярність опитування учнів, об’єктивність тематичних і семестрових оцінок.
Щоденники учнів дають заступнику директора інформацію про відповідність оцінок у класному журналі і щоденнику учня, про відповідність завдань програмовим вимогам, про роботу класного керівника з учнями і батьками.
Наприкінці навчального року вчителями проводиться самодіагностика та аналіз виконання планів професійного самовдосконалення в міжатестаційний період, заповнюється картка особистісного зростання.
На підставі результатів психолого-професійної діагностики особистісної, соціальної та професійної компетентності вчителя, адміністрацією школи заповнюється моніторингова картка (акмеокарта), де фіксується результативність професійної діяльності вчителя за навчальний рік. доцільність застосовуваних форм і методів роботи. Дані матеріали зберігаються в паках комплексної оцінки педагогічної діяльності і враховуються при атестації вчителя.
Отже, отримана під час внутрішкільного контролю інформація дає змогу вносити корективи, робити узагальнення, приймати нові рішення. Про результати перевірки має знати весь колектив, а не лише учитель, якого перевіряли. Дієвість перевірки значною мірою залежить від того, наскільки чітко виражені її результати і накреслені перспективи роботи. Все це слід робити доброзичливо й тактовно, запобігаючи можливим емоційній напрузі, конфліктним ситуаціям.
Література
1.     Бухлова Н.В. Науково – методичний супровід самостійної й самоосвітньої діяльності педагогічних кадрів у системі післядипломної педагогічної освіти: практико зорієнтований методичний посібник/  Н.В. Бухлова, Л.М. Коновалова. – Д.: Каштан, 2007. – 108с.
2.     Горская Г.И. Организация учебно-воспитательного процесса в школе/ Г.И. Горская. – М.: Просвещение, 1986. – 208с.
3.     Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології/ І.М. Дичківська. – К.: Академія, 2004. -  352 с.



Немає коментарів:

Дописати коментар