Із досвіду роботи моїх колег (учителям суспільно-гуманітарних дисциплін)

Балуєва Олена Володимирівна, учитель української мови і літератури Гірницької ЗОШ І-ІІІ ступенів №17

Урок української літератури в 10 класі

Тема.   Урок-діалог. Постать лідера (за оповіданням Володимира Винниченка "Салдатики!") 
Мета:  Ознайомити учнів із багатогранністю творчості Володимира Винниченка; розкрити зміст та ідейно-тематичну спрямованість оповідання «Салдатики!»; домогтись необхідності усвідомлення дітьми своїх дій і думок у певних соціальних ситуаціях, зміцнення позитивних якостей особистості вихованців, набуття ними навичок адекватної поведінки; вдосконалювати комунікативно-організаторські здібностей учнів. Розвивати усне мовлення школярів, їх вміння пов'язувати літературний процес з історичними умовами, добирати матеріал для характеристики персонажів, подій, будувати виступи. Формувати високі ідеали, любов до літератури, а також стратегію дій лідера, соціальні, полікультурні, комунікативні компетенції. Виховувати інтерес до українських митців слова, патріотичні почуття, активну громадянську позицію.
Тип уроку – розвиток зв'язного мовлення.
Перебіг уроку 
                       I.Оголошення теми, мети, визначення завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя.
Нова суспільно-політична ситуація, в яку вступає наша  країна, інноваційні зміни в сучасній державній системі висувають нові вимоги до особистості лідера будь-якої формації. Формування особистісних якостей успішного лідера передбачає не тільки здобуття знань, а й перенесення набутих навичок спочатку – у середовище ровесників, потім – у суспільство загалом. Багатим матеріалом, який може послугувати цьому є твір Володимира Винниченка «Салдатики!», над змістом якого будемо працювати на уроці.
2. Робота з епіграфом.
Я – старшокласник!
Я – особистість творча.
Я – думаю, замислююсь.
Я – аналізую, висловлюю свої судження.
-       Прокоментуйте поданий епіграф, визначте задачі нашого заняття.
-       Виходячи з теми, задач, визначте очікувані результати нашої роботи («Дерево очікувань»).
Буду знати….    
Буду вміти визначати…  
Зможу використати…                                                                                           
ІІ.   Актуалізація опорних знань.
1.     Підготовлений учень робить невеличке повідомлення(за матеріалом попереднього уроку).
Винниченко – літератор, політик, філософ. Його творчість – яскраве і неповторне явище української літератури. «Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь йдуть розмови, як тільки річ торкається літератури? Про Винниченка. Кого купують? Знов Винниченка», - говорив М. Коцюбинський.
Одну з найкращих сторінок його творчої спадщини становлять оповідання – гостросюжетні, яскраві за своєю художньою формою, пластичні, глибоко проникливі в людську психологію, розмаїті характеристиками.
Автор устами своїх героїв говорить про те, що накипіло, що вистраждано. Він володіє талантом суворого спостерігача та оповідача. Сюжети для своїх творів письменник брав із життя українських революційних сил, торкався вічного і болючого питання про громадський обов'язок і особисте життя.
Адже почав він художню творчість в епоху соціальних потрясінь — на початку ХХ століття. У літературі того часу теж ішли активні пошуки нового шляху до художнього осмислення дійсності. Реалізм уже не задовольняв вимогливого читача. «… імпресіонізм, примітивізм, натуралізм, чорт-біс, все, що може найкраще обкреслити людину, давайте все сюди!» — устами свого героя Олафа Стефензона заявляє В. Винниченко. І справді, ознаки всіх цих стилів наявні у творах письменника, а найголовніша з них, — психологізм. Автор намагається проникнути в найглибші закутки людської душі, показати складність та неоднозначність характерів, причини вчинків. В оповіданні "Салдатики!" (1903) письменник-політик показав, як з простого й непримітного селянина народжується ватажок, розкриває психологію його лідерства.
2.     Слово вчителя.
-       А що ж таке лідерство? Словник дає таке визначення:
Лідерство — це об’єктивне явище, що характеризує стосунки між людьми в групі. Воно може виявлятися по-різному, але в кожній соціальній групі завжди є людина, яка користується особливим авторитетом і довірою більшості або всіх членів групи. Ця довіра виникає в результаті особистих людських якостей, кваліфікації, ставлення до справи і людей. Людина, яка має такий статус називається лідером.
3.  Мозковий штурм (робота в парах: один – генератор ідей, інший – критик.) «Лідер – це ...»
Учні працюють над продовженням речення «Лідер – це...». Висловлюють свої думки, яким має бути сучасний лідер, доповнюють висловлювання, остаточний варіант записується в зошити.
Лідер – один з членів соціальної групи, який користується найбільшим авторитетом і довірою, на основі людських якостей, кваліфікації, ставлення до справи і людей.

ІІІ. Основний зміст роботи.
1.     Слово вчителя .
Саме у творах, присвячених соціальним зрушенням у свідомості селянства, напередодні першої російської революції 1905 року, Володимир Винниченко досліджує феномен метаморфози особистості, психологію лідерства, взаємини особистості й маси та інші аспекти поведінки як колективу, так і окремих людей. Автор показує не яким є герой, а що він відчуває і чому, тобто подає «портрет душі» героя, або готує до сприйняття та оцінки його іншими героями, читачем. Тим самим у кожному традиційному засобі зображення підкреслює психологічні моменти. Щоб пересвідчитись у цьому, розглянемо композицію оповідання «Салдатики!», охарактеризуємо героїв.
2.  Повідомлення учнів.
-       Винниченко, як і багато інших відомих письменників, не оминув теми визвольного руху на початку століття. В оповіданні “Салдатики!” показано типову картину придушення селянського повстання. Оповідання “Солдатики!” вперше вийшло окремим виданням за кордоном царської Росії в Чернівцях під псевдонімом В.Деде. в цьому виданні твір не був датований а відсутність рукопису у вітчизняних архівах не дає можливості точно встановити час написання оповідання.
-       Володимир Кирилович надав особливого значення поширенню “Салдатиків!” серед народу. Твір нелегально привозили в Росію. Друге видання здійснене 1906 року в Санкт-Петербурзі під тим же псевдонімом, а значно пізніше друкувалося під прізвищем автора у Києві-Харкові в 1917 році, у Відні в 1919 році та включалося до видань творів різних часів.
3.     Бесіда:
-       Чому раптово збунтувалося село?
-       Який колір, на вашу думку, автор обрав для написання оповідання? (сірий).
Ось ранок: «…сірий, холодний, мартовський ранок. Хмари темним, густим димом навили над селом і незграбними величезними клубками низько повзуть кудись далеко-далеко. Січе пронизуючий, тонкий дощик і сріблястим порохом вкриває хати і землю, і жовто-зелену травичку, що з’явилася з-під снігу.»
4.     Створення таблиці «Композиція твору «Салдатики!» В. Винниченка (індивідуальне завдання для сильних учнів); для решти – характеристика образів оповідання (робота в малих групах).
І група Селяни – «худі, бліді лиця їх похмурі і болісно-сердиті, очі дивляться кудись у поле…», «бліді лиця поблідли ще більше, засвітилися мукою, груди важко, глибоко зітхають, мов на всіх навалилася якась непосильна вага!!!».
ІІ група Солдати «…всі напружено дивляться на щось сіре і довге, що повзе з-за лісу по чорному зораному полю»; «А сіре повзло та повзло, мов велика гадюка, то скручуючись по дорозі, то розтягаючись у довгу, рівну низку». У солдатів «червоні, заляпані грязюкою лиця».
ІІІ група Офіцер – «білявенького офіцерика в сивій шинелі» «жовте, безвусе, прищувате обличчя. Потім, бачачи непокору солдат, офіцерик з червоного зразу зробився білий, як крейда і для чогось став витягати дрижачими руками шаблю, яка як на те не виймалася чогось».
Композиція твору: (зачитується)
1.      Експозиція (початок оповідання)
2.      Зав’язка (розмова селян про солдат).
3.      Розвиток подій (селяни чекають каральний загін, викликаний поміщиком. І ось зійшлися солдатська шеренга і селяни).
4.      Кульмінація (офіцер рубає шаблею Явтуха, а його убиває селянин Микола).
5.      Розв’язка (останні два абзаци).
5.     Бесіда за Сократом. (Учням ставляться питання проблемного характеру, діти шукають шляхи їх розв'язання)
-       Що вас найбільше вразило в оповіданні?
        Хто з героїв найбільше запав у душу? Чому? (Явтух, «якого мало навіть і примічали в селі», став у відповідальну для односельців хвилину ватажком? Винниченко поволі, поступово змальовує перед нами шлях цього перетворення. Автор переконує нас, читачів, що саме Явтух заслуговує на місце лідера селянського гурту. Для цього письменник, змальовуючи його портрет, наголошує на одних і тих самих деталях).
        Дайте характеристику селянину. (Явтух – «Невеличкий, сухенький чоловік у рудій, рідкій свиті» з «доброю, ясною усмішкою», «твердим, ясним поглядом», «щось таке тверде, ненарушене ніби світиться на його маленькому, гостренькому лиці», мокрий ранок не може зігнати з Явтухового лиця «того спокою й твердої віри, що світиться в маленьких, сіреньких очах». У нього «рідке русяве волосся. Бліде, зморене голодом і тяжкою роботою лице його було гостро-спокійне і тверде»).
Учитель. Так, це свідчить про велику віру селянина-ватажка в справедливість своїх переконань та дій — і дає право на лідерство.
        На вашу думку, лідером народжуються чи стають?
        Давайте визначимо, які риси характеру мають належати справжньому лідеру?
Орієнтовна відповідь
Ø      добропорядність (обов’язковість, якщо пообіцяв — зроби);
Ø      поважність (культура, повага до людей);
Ø      наполегливість (не боїться труднощів);
Ø      оптимізм (ніколи не засмучується);
Ø      впевненість (і люди тому вірять, довіряють).
Учитель. Але не можна пов’язувати лідерство тільки з індивідуальними особливостями людини — це явище групової діяльності. Лідерство залежить від:
-       виду діяльності групи (організації);
-       умов, в яких діє група;
-       соціально-психологічної структури групи;
-       від організації спільної діяльності.
Само лідерство не має певної структури в системі влади, але являє собою певну владу над людьми.
6.     Творча робота.
Учням пропонується (на вибір) розробити і записати в зошити:
-       Пам'ятку «Риси лідера» або кодекс поведінки лідера.
-       Символічно зобразити «Емблему лідерства» на малюнку (своє бачення лідерства).

Пам'ятка «Риси лідера»
-       Вольовий, здатний переборювати перепони на шляху домети;
-       наполегливий, вміє розумно ризикувати;
-       ініціативний, хоче працювати без дріб'язкової опіки;
-       психічно врівноважений;
-       добре пристосовується до нових умов і вимог;
-       самокритичний, тверезо оцінює не лише успіхи, а й невдачі;
-       вимогливий до себе та інших;
-       критичний, здатний бачити у привабливих ситуаціях слабкі боки;
-       надійний, тримає слово, на нього можна покластися;
-       витривалий, може працювати в умовах інтенсивних навантажень;
-       оптимістичний, ставиться до труднощів як до переборних перешкод;
-       здатний міняти стиль поведінки, може і вимагати, і підбадьорити.

Кодекс поведінки лідера
-       Діяти і доводити справу до кінця.
-       Пропонувати зміни, аргументуючи їх.
-       Зосереджуватися на результатах, не наголошувати на своїх заслугах.
-       Ніколи не відступати перед складними завданнями.
-       Постійно спілкуватися, надихаючи, впливаючи, за потреби критикуючи.
-       Вміти слухати інших.
-       Не ображати молодших і слабших.

Учні читають написане, аналізують виступи однокласників, дискутують; захищають емблеми, пояснюють, чому саме такі художні елементи включено в зображення. За бажання можна придумати і девіз.

IV. Рефлексія.
1. Метод «Рюкзак»: які знання, уміння можна використати на інших уроках, у житті?.. (достатній рівень).
Метод «Різнокольорові капелюшки» (високий рівень):
Червоний колір – настрій, емоції, здібності: 
-       Мені сподобалось…
-       Мій настрій…
-       Я досяг успіху, тому що….
Синій – важливість уроку:
-           Урок важливий, тому що…
            2.   Вправа «Очікування». Співставлення виголошених на початку уроку очікувань з реально виконаними.
         Учитель. Тепер, коли ви вже зрозуміли, кого називають лідером, які якості він має, які лідери бувають, спробуйте оцінити свої власні лідерські якості, намагайтеся розвивати їх у собі, бо нашій державі потрібні справді сильні керманичі. А допоможуть вам у цьому оповідання В. Винниченка, які цікаві не стільки несподіваним розвитком дії та закінченням, сюжетними перипетіями, скільки заглибленням у найпотаємніші закутки людської душі, дошукуванням причин тих чи інших вчинків, поясненням їх із психологічної точки зору. В цьому письменник виявив себе великим майстром, адже майже через століття читаються його твори з неослабним інтересом.
...І мені здається, що лідерам сучасності, які прагнуть влади, не завадило б перечитати Винниченкове оповідання "Солдатики!"
ІV. Домашнє завдання
Учні отримують завдання скласти словесну Формулу лідерства, або сенкан на тему: «Лідер».


Копачова Олена Григорівна, вчитель української мови і світової літератури Гірницької ЗОШ І-ІІІ ступенів №17






Бугакова Світлана Вікторівна, учитель англійської мови Гірницької ЗОШ І-ІІІ ступенів №17



Клас:6          

Тема: «Welcome  to  Ukraine!»

Мета. Закріпити  і  систематизувати  лексику  теми. Поглибити  знання  учнів  про  свою  країну. Тренувати  учнів  у  діалогічному  та  монологічному  мовленні. Практикувати  їх  в  аудіюванні. Навчати  учнів  працювати  в  групах. Розвивати  культуру  мовлення  та  навички  письма. Удосконалювати  техніку  читання. Виховувати  дбайливе  ставлення  до  пам’яток  культури.

Обладнання:підручник,карта  України, підготовлена  дошка, картки  для  самостійної  роботи,магнітофон,ілюстрації  визначних  місць  Києва.
                               Хід  уроку

1.Організаційна  частина.
         Привітання.
2.Повідомлення  теми  та  мети.
      T: Today  we  have  an  unusual  lesson. We  are  going  to  prepare  for  journey  around  Ukraine. We’ll   travel  next  time. We’ll  go  by  bus. But  first  of  all  we  need  tickets. You  shouldn’t  pay  money  for  these  tickets. You  should  answer  some  my  questions  to  get  a  ticket. Lets  start.
3.Мовна  розминка.  

       Учитель  ставить  запитання,учні  відповідають  та  одержують  квитки  для  подорожі
  Т:         -  What  day  is  it  today?
-          What  month  is  it  now?                            
-         What  season  is  it  now?
-         What  are  spring  months?
-         What  is  the  weather  like  today?
-         Do  you  like  today’s  weather?
-         Is  it  warm  or  cold  today?
-         Is  the  sun  shining  now?
-         What  is  your  favourite  season?
-         What  season  comes  after  spring?
-         Do  you  like  travelling?
-         What  is  your  favourite  kind  of  travelling?
-         What  kinds  of  travelling  do  you  know?
-         What  holiday  did  you  celebrate  some  days  ago?
-         Is  Easter  a  national  holiday  in  Ukraine?
-         How  long  do  people  celebrate  Easter?
-         Do  you  like  sport?
-         What  is  your  favourite  kind  of  sport?
-         What  games  do  you  like  to  play?
-         What  is  blessed  in  church  on  Easter?
4.  Активізація  вивчених  ЛО.
       Т:  You  have  got  the  tickets. So, you  should  take  some  other  things  with  you. Look  at  these  words:  a  camera, a  passport, a  ticket, a  towel, a  book, a  radio, a  suitcase, warm  clothes, an  umbrella, a  basket, a  tent, a  map, money, a  telephone, a  cup, a  pet, a  ball, a  table, a  pen, a  chair, a  box, a  lamp, a  carpet, a  toy, a  rabbit.
     Some  of  them  are  necessary. Some  of  them  are  sometimes  necessary. And  some  of  them  are  not  necessary.
       Work  in  groups.
1) Find  and  choose  necessary  things.
2) Find  and  choose  sometimes  necessary  things.
3) Find  and  choose  not  necessary  things.
T:  Don’t  forget  about  necessary  things, when  you  prepare  your  suitcase  for  the  journey.

5.  Розвиток  навичок  усного  мовлення.
        T:  Let’s  remember  some  information  about  Ukraine.
     (Учні  ланцюжком  розказують  про  Україну. Коли  вони  розказують,один  учень  все  показує  на  карті.)
    Ukraine  is  a  sovereign  state. It  has  it’s  own  territory, government, national  emblem, anthem  and  state  flag.
    Ukraine  is  situated  in  the  centre  of  Europe. The  population  is  more  than  39  million. It  borders  on  Poland, Hungary, Moldavia, Russia, Belorussia, and  others. There  are  24  regions  and  Crimea  Autonomic  Republic  in  Ukraine.
     Ukraine  is  washed  by  the  Black  Sea  and  the  Sea  of  Azov. There  are  the  Carpathian  Mountains  and  the  Crimean  Mountains  in  Ukraine. The  main  river  is  Dnieper.
    Kyiv  is  the  capital  of  Ukraine. It  was  founded  by  3  brothers: Kyj, Shchek  and  Khoryv  and  their  sister  Lybid. Kyiv  was  called  in  honoured  the  eldest  brother  Kyj. The  main  street  of  the  capital  is  Khreshchatyk.
6.  Робота  в  парах.
     Т:   You  can  see  the  scrambled  questions. Put  the  words  in  the  logical  order  to  make  up  the  questions  and  answer  them. (Дано  5  речень  з  розкиданих  слів. Потрібно  правильно  побудувати  питання  та  дати  на  нього  відповідь.)
1)     Is/main/what/the/national/holiday/Ukraine/in?    -  What  is  the  main  national  holiday  in  Ukraine?    (Independence  Day)
2)      The/what/official/is/in/country/our/state/language?    -  What  is  the  official  state  language  in  our  country?    (Ukrainian)
3)      What/does/border/on/Ukraine/countries?    -  What  countries  does  Ukraine  border  on?    (Ukraine  borders  on  Poland, Russia, Hungary,… .)
4)    Population/Ukraine/of/the/is/what?    -  What  is  the  population  of  Ukraine?    (more  than  39  million.)
5)      Ukraine/river/is/the/main/what/in?    -  What  is  the  main  river  in  Ukraine?    (Dnieper)
6)    Situated/where/Ukraine/is?    -  Where  is  Ukraine  situated?    (in  the  centre  of  Europe)
Гра  «Мікрофон»
(Один  учень  з  мікрофоном  ходить  по  класі  і  задає  ці  складені  питання,а  всі  інші  відповідають  і  в той  же  час  виправляють,якщо  вони  не  правильно  склали.)
7.   Фізкультхвилинка.

  8.   Розвиток  діалогічного  мовлення.
1)    У читель  ставить  запитання по  Києву, а  учні  відповідають. На  дошці  прикріплені  ілюстрації  до  теми  »Київ»  

       Т:    -  What  is  the  capital  of  Ukraine?
-          Is  Kyiv  your  native  town?
-         Have  you  ever  been  to  Kyiv?
-         Where  is  Kyiv  situated?
-         Is  it  a  new  or  an  old  city?
-         Is  it  beautiful?
-         Who  was  the  founder  of  Kyiv?
-         What  places  of  interest  in  Kyiv  do  you  know?
-         What  places  of  interest  can  you  see  in  these  pictures?
2)  Work  in  groups.
     T:  What  do  you  know  about  the  sights  of  Kyiv? Read  the  descriptions  and  name  the  sights.
A)      It  is  the  main  and  the  most  beautiful  street  in  the  city. A lot  of  chestnut  trees  grow  along  this  street. These  trees  are  the  symbol  of  the  city.
B)   It’s  a  big  monastery  with  many  ancient  churches  and  museums. It  is  famous  for  its  underground  caves. Thousands  of  Christians  from  different  countries  of  the  world  come  to  visit  it  every  year.
C)   It  is  one  of  the  oldest  streets  in  Kyiv. Nowadays  this  street  is  a  traditional  place  for  concerts, art  festivals  city  holidays.
3)    Work  in  pairs:
       T:  Put  the  phrases  of  the  dialogue  in  the  logical  order. Make  up  the  dialogue  and  act  it  out.
-          What  country  are  you  from?
-           
-         What  is  the  capital  of  your  country?
-           
-         Is  Ukraine  an  independent  country?
-           
-         Are  there  any  national  symbols  in  our  country?
-           
-         Do  you  live  in  Kyiv?
-           
A)     Yes, it  became  independent  in  1991.
B)    I’m  from  Ukraine.
C)    Our  national  symbols  are the  state  flag, the  state  emblem  and  the  state  anthem.
D)   No, I  live  in  Poltava.
E)     The  capital  of  our  country  is  Kyiv, an  ancient  and  beautiful  city.
9.  Робота  з  підручником.
 (  Учні  письмово  виконують  вправу  3  на  сторінці  122  за  підручником  О.Карп’юк. Кожен  ряд  працює  з  іншою  картинкою. Коли  виконали  завдання,один  учень  з  ряду  зачитує  своє  оповідання.)          
10.  Закріплення  вивченого  матеріалу.
    Т:  True/False
         Listen  to  my  statements  and  say  true  or  false. If  the  sentence  is  false, correct  it.
-         Kyiv  is  situated on  the  picturesque  banks  of  the  river  Dnieper.  (T)
-         The  streets  of  Kyiv  are  lined  up  with  chestnut  trees.  (T)
-         The  population  of  Ukraine  is  52  million.  (F)
-         The  people  of  Ukraine  are  proud  of  their  capital.  (T)
-         The  main  river  of  Ukraine  is  the  Dniester.  (F)
-         There  are  20  regions  in  Ukraine.  (F)
-         St. Sophia  Cathedral  was  built  by  Prince  Yaroslav  the  Wise.  (T)
-         Ukraine  is  washed  by  the  Irish  Sea.  (F)
-         Khreschatyk  is  the  Kyivite’s  favourite  street.  (T)
-         Our  country  is  a  nice  place  to  live  and  to  travel  in.  (T)
11.  Домашнє  завдання.
       Project  work.  To  make  a  poster  about  Ukraine.
12.  Підсумок  уроку.
      Т:  We’ve  done  lots  of  work  today. 
-           Was  it  interesting  for  you  to  talk  about  Ukraine?
-         What  part  of  the  lesson  did  you  like  more?
-         How  do  you  think, are  you  ready  for  your  travelling?
-         Why  do  you  think  so?
T:  At  the  end  of  the  lesson  let’s  do  this  crossword.
                                                         8
                                         1
E
U
R
O
P
E

                                                  2
                                                  3
K
R
A
S
H
A
N
K
Y

R
I
V
E
R

4

H
O
V
E
R
L
A

                                 5
                                 6
W
I
L
L
O
W
S
U
N
D
A
Y
D
N
I
E
P
E
R

                                                 7
E
A
S
T
E
R

1.  What  continent  is  Ukraine  situated  on?
2.  What  do  we  bless  in  the  church  on  Easter?
3.  Where  is  Kyiv  situated  on?
4.  What  is  the  highest  mountain  in  Ukraine?
5.  What  do  we  celebrate  the  week  before  Easter?
6.  Which  is  the  longest  river  in  Ukraine?
7.  What  holiday  do  we  celebrate  two  weeks  ago?
     8.  The  key  word:    UKRAINE
T:  And  now  your  marks  … .
T:  Thank  you, everybody. Good-bye!













Немає коментарів:

Дописати коментар