25 серп. 2010 р.



Проект
Шкільна газета                       
” Однокласник ”
У  демократичних суспільствах ніщо не викликає стільки суперечливих думок як свобода слова. Ця правова, політична, культурна категорія не потребує обговорення. Водночас
вона є чи не найбільш шанованою і ціннісною для одних, і так само не зрозумілою та непотрібною для інших.
Громадянам треба навчитися реалізо­вувати право на інформацію і користуватися у щоденному житті.
Право на інформацію, свобода слова та ви­раження поглядів - не просто суб'єктивні права. Це суспільна потреба, що робить реальніс­тю інші права. Адже вони забезпечують життєздатність демократії. Свобода слова та право на інформацію необхідні для сучасної освіти, тому що вони є не просто цінністю, а й засобом реалізації і захисту інших прав. Такий процес творить демократію.
У сучасних суспільствах важливу роль віді­грає інформація. А існування засобів масової інформації таке ж важливе, як існування дер­жави. Тому громадяни повинні вміти користуватися свободою слова та інформацією.
І наше завдання - допомогти молодій лю­дині набути досвіду: вміти аналізувати і крити­чно осмислювати інформацію, висловлювати думки і погляди, шукати та розповсюджувати її. Такі навички є необхідними для людини ХХІ століття. Молодь живе i  пізнає навколишній cвіт. У неї виникає безліч ідей, які, на її думку, могли б допомогти змінити суспільство. Ми дорослі спостерігаємо за реалізацією цих ідей, які можуть носи­ти революційний xapaктep. Дорослі не завжди можуть зрозуміти ідеї молоді, осягнути їх значення, побачити наслідки реалізації тощо. Часто ми прагнемо застерегти молодь від необдуманих вчи­нків, насильства, непорозумінь, пустопорожніх розмов ні про що.
Даймо молоді відчу­ти себе творцями. Нехай вони стануть творцями інформаційного простору. У ньому кожен знайде власну нішу.
Творити інформацію i мати пpaвo на її висловлення - такий закон існує y світі давно. У нашій країні активно утверджуються демократичні цінності.  Треба допомогти  молодим людям висловлювати свої думки. Створімо такі умови молодим людям, щоб вони, взявши участь у проекті, навчилися працювати y команді, щоб кожен відчув, що він потрібний іншим.
Керівниками проектів за цим напрямом можуть бути вчителі - ­предметники, керівники гуртків, літературних студій, педагоги­ - організатори, заступники директора школи з виховної роботи, со­ціальні педагоги та інші учасники навчально – виховного процесу.
Важливо до керівництва або організації проекту залучити предста­вників громадськості, місцевих ЗМІ, батьків. Це б розширило мо­жливості проекту, створило передумови спільної  праці вcix пред­ставників громади.
* Мета проекту:
-         створити газету, яка б ефективно впливала на життя школи, на формування інформаційної компетентності учнів, активної життєвої позиції;
-         навчитися брати інтерв’ю для шкільної газети.
*    Завдання проекту :
-         навчити учасників проекту визначати тема­тику шкільної газети, писати статті, дописи, брати інтерв'ю;
-         вчити учнів правильно розміщувати статті, дописи, оголошення, світлини, малюнки, есте­тично їх оформляти;
-         розвивати економічні навички, уміння пла­нувати витрати на видання газети та розпо­всюдження;
-         уміти здійснювати ефективний моніторинг якості проекту;
-         розвивати та удосконалювати вміння плану­вати індивідуальну діяльність та команди, враховуючи можливості кожного учасника;
-         формувати та розвивати уміння правильно і законно збирати та поширювати інформа­цію про конкретну особу через  газету;
-         удосконалювати вміння правильно форму­вати питальник для проведення інтерв'ю, культуру діалогу - спілкування з людиною, у якої потрібно взяти інтерв'ю;
*     Очікувані результати :
-         учні знайомляться з життям школи, по можливості допомагають видавцям (учасникам
        проекту), прагнуть побачити себе на сторінках газети у рубриках "Наші олімпійці",
       "Гордість школи", "Шкільні свята" тощо;
                -     учасники проекту набудуть практичних навичок щодо планування роботи з
     проведен­ня інтерв'ю;
-     учні умітимуть використовувати інформацію для складання питальника;
-    складатимуть питальник для проведення інтерв'ю з різними людьми;
-    готуватимуть та поширюватимуть через  ЗМІ інтерв'ю з відомими людьми;
-    навчаться працювати в групі, розподіляти обо­в'язки і виконувати індивідуальні  
      завдання;
-   учителі, читаючи газету, по-новому див­ляться на учасників проекту, розкриваючи їхні
                    таланти та вподобання;
-         батьки оцінюють своїх дітей - учасників проекту, як дорослих, самостійник людей,
     зда­тних виконати таку складну роботу.
*                     Цільові групи проекту :
 учні школи, учителі, батьки.

Планується, що учасники проекту долуча­ються до роботи в такий спосіб:
  •       учні дають власні поради та пропозиції стосо­вно тематики статей, пишуть дописи до газе­ти, подають світлини, заповнюють анкети - оці­нювання ефективності проекту; кожен клас оформляє спеціальну папку, де будуть зберіга­тися всі номери газети; учні отримують можливість купувати кожен випуск  „Однокласника”;
  •       учителі дають поради учасникам проекту, допомагають у оформленні газети (учителі образотворчого мистецтва) та її видавництві (учителі інформатики); купують газету, про­понують нові рубрики і теми;
  •       батьки - читачі газети, вносять зауваження та пропозиції; допомагають коштами, пора­дами, залучають спонсорські кошти.



ОСНОВНІ ЕТАПИ ПРОЕКТУ

*  Підготовчий етап 
обговорення вчителем - координатором і  адміністрацією запропонованих тем проектів;
  •    відбір де­кількох iз них, які можна втілити в життя школи;
  • підбір класів, які б могли взяти участь у проекті;
  •  складання плану-схеми проекту;
  •  поширення інформації про роботу над проектом серед однолітків за допомогою реклами;
  • підготовка соціологічних питальників для реалізації мотивації проекту;
  • планування завдань;
  • врахування фінансових та громадянських ризиків при виконанні проекту.


  І етап.  З'ясування і обґрунтування проблеми дослідження.
Визначені класи всебічно розглядають пробле­ми школи, обирають і обґрунтовують  їx:
  •       розширення значення учнівського самовря­дування;
  •          урізноманітнення життя школи;
  •  піднесення ролі старшокласників у шкіль­ному житті.


На цьому етапі проведено соціологічне опи­тування серед школярів про те, яким чином мож­на надати учням більшу самостійність, і з'ясовано, що випуск шкільної газети може допомогти вирішити цю проблему.
*      ІІ етап.  Дослідження проблеми. 3бір та аналіз інформації.
Учасники проекту обирають тему "Молодь та ЗМІ", проводять опитування школярів та учителів стосовно назви шкільної газети (" Однокласник "), вирішують організаційні питання:
  •               підбір тематики та рубрик газет;
  •        визначення формату та шрифтів видання;
  •      розподіл обов'язків ( головний редактор, його заступник, комп'ютерний набір, фотокорес­понденти, журналісти, бухгалтер, редакцій­на рада);
  •        проведення навчання в урочний та позаурочний час;
  •        визначення особи, в якої потрібно взяти інтерв'ю. 3бip матеріалів про її життя та діяльність. Встановлення доцільності проведення інтерв'ю з конкретними особами;
  •        аналіз матеріалів;     
  •        навчання методики збору та опрацювання матеріалів.


* ІІІ етап. Вироблення власного шляху розв'язання проблеми.
Учні аналізують різні шляхи впровадження проекту, встановлюють кількість випусків на місяць та тираж; домовляються про місце під­готовки та випуску газети:
  • школа: друк на принтері і тиражування на ксероксі форматом А4;
  •   міський комп'ютерний клуб : друк на офсетному папері, формат А3, друк на різографі;
  •  обрання виду друку (кольоровий чи чорно ‑ білий);
  •  деталізація плану виконання проекту. Визначення пріоритетних напрямків;
  •  збір питань серед учнів та команди.
  •    укладання питальника.
  •    підготовка та організація зустрічі з інтерв'юнованим.
  •    проведення  рольових iгop з проведення iнтерв’ю.
  •   проведення інтерв'ю.
  •  підготовка матеріалів для публікації в газеті;
  •  співпраця з органами місцевого самоврядування щодо вирішення проблем;
  •  навчання учнів методиці соціологічного опитування, співпраці з представниками 3МІ;
  •   надання консультаційної та методичної допомоги.


*    IV етап. Практичне розв'язання проблеми.
Аналіз проведеної попередньої роботи та інформації, отриманої з різних джерел, та вирішення поставлених завдань.
1.      Шкільна газета виходитиме один раз на місяць, тиражем 200 примірників, форматом А3, чорно-біла.
2.      Друк проводитиметься у міському ком­п'ютерному клубі на офсетному  папеpi, тиражування на різографі.
3.      Шкільну газету випускатимуть учні  9 – 11 класів, залучаючи інших школярів.
* Термін проекту : 8 місяців. У випадку успішного розповсюдження газети та її самоокупності - безстроковий.
* Оцінювання  та моніторинг власної діяльності
При оцінці ефективності проекту має врахо­вуватись:
  •       рівень активізації учнівського самовряду­вання;
  •       ступінь залучення учнів до нової інформа­ційної діяльності;
  •       рівень урізноманітнення життя навчального закладу;
  •       підготовка учнів до самостійного життя;
  •        розвиток критичного мислення та творчих здібностей школярів;
  •       розвиток уявлень учнів про вплив ЗМІ на життя школи;
  •       проект буде вважатися успішним, якщо теми, порушені в інтерв’ю, стануть предметом публічних обговорень громадськості; інтерв’ю спонукатиме команду працювати, практикуючи в подальшому цю роботу в навчальному закладі; команда налагодить творчу співпрацю із ЗМІ і, можливо, отримає від нього замовлення на інтерв’ю з іншими особами;
  •       вікові особливості читачів;
  •       якість кінцевого продукту — газети;
  •       собівартість та самоокупність газети.


* Ресурси :
доступ до різноманітних джерел інформації  (газет, журналів, Інтернету, радіо та 
   телебачення);    
-         канцелярське приладдя ( папip, ручки, олівці, фломастери);
-         комп’ютер для набору текстів ( можливий варіант виконання матеріалів від руки );
-         ксерокс для тиражування матеріалів;
-         фотоапарат ( фотокамера ), фотоплівка;
-         диктофон, блокнот для запису  інтерв’ю.
* Можливі фінансові витрати :
-                купівля канцелярського приладдя та мате­ріалів;
-                оплата послуг Інтернету, якщо його використовують для збору інформації ;
-                оплата послуг за комп’ютерний набір мате­ріалів та їх друку, тиражування;
-                кошти для купівлі фотоплівки та виготов­лення фотографій;
-                кошти для купівлі фотоапарата, фотокаме­ри, диктофона (за наявності коштів).
* Джерела фінансування: спонсори, допомо­га органів державного управління та місцевого самоврядування, кошти благодійних фондів навчальних закладів, батьківські кошти, зароб­лені кошти від розпродажу учнівських виробів.
* Методичні рекомендації щодо виконання проекту
На підготовчому eтапі відбувається збір учнівських матеріалів за допомогою анкетування, спостереження за учнями, опитування, ре­клами, виконання учнями творчих завдань.
Зразок анкети :
Група учнів школи ... планує створити газету, яка б інформувала про найбільш цікаві, важливі, актуальні шкільні, місцеві новини та стала інформаційним центром життя учнівської громади. Ми просимо вас допомогти визначити основні рубрики цього видання.
Навпроти кожної, із запропонованих в таблиці рубрик, вкажіть ті, які для вас є „ дуже важливі ”, „ важливі ”, „ не важливі ”.

Анкета
Дуже важливо
Важливо
Не важливо
Новини місцевої влади



Наші традиції



Наші проблеми



Видатні люди



Освіта



Спорт



Хто мої сусіди



Життя молодих



Школа громадянина



Наші літератори ( поети )



З місця події



А ви чули ?



Новини Інтернету



Кулінарія



Мій сад ( город )



Домашні тварини



Свійські тварини



Моя машина



Юридична допомога



Плітки



Місцевий гумор



Інше




У такій анкеті можна також запропонувати вибрати : назву друкованого видання, формат, періодичність, форму доставки, найбільш прийнятну ціну одного номера.
Там, де налагоджена систематична робота гуртків, клубів за інтересами, а також для будинків дитячої та юнацької творчості консультант (він може бути і керівником) за допомогою реклами може спрямувати у потрібному напрямку творчий потенціал вихованців. Етапи проекту можуть організовуватися паралельно декількома консультантами. У їх ролі виступатимуть учителі української мови та літератури, суспільних дисциплін, психологи, вихователі, педагоги-організатори, заступники директора з виховної роботи, керівники гурт­ків та секцій, психологи, соціальні педагоги.
Збір попередньої інформації про відомих осіб визначить коло тих, чиєю діяльністю цікавлять­ся школярі навчального закладу. Зібрати таку інформацію можна за допомогою анкетування. На цьому етапі важливо визначити завдання максимум та мінімум. Наприклад, програма­ максимум — інтерв'ю з відомою особистістю ре­гіонального, національного рівнів; програма-мі­німум — інтерв'ю з місцевою знаменитістю.
Під час проведення збору інформації про людину, в якої хочете взяти інтерв'ю, слід враховувати вимоги закону щодо отримання та ко­ристування інформацією Необхідно, щоб збір інформації був законним.
Важливо визначитися з темою інтерв'ю. Ча­стково цьому сприятиме попередньо проведене анкетування. Тема інтерв'ю допоможе встано­вити завдання та мету інтерв'ю, окреслити запитання, які можна поставити перед людиною.
3апитання можна готувати за допомогою "мозкового штурму" у команді. Учні навчаль­ного закладу також можуть подати cвoї запи­тання до скриньки. Команда визначає, кому надати право провести інтерв'ю. Потрібно також обговорити і встановити послідовність запитань та їх коректність. Бажано повторити правила проведення інтерв'ю, спробувати його змоделювати з іншим представником команди.
Важливою є презентація інтерв'ю у 3МІ та його резонанс серед зацікавлених осіб. Це спонукатиме учнів до продовження проектної дія­льності у цьому напрямку. Оцінюючи проект, треба звернути увагу не лише на його кінцевий ре­зультат, але й на те, як виконувалися завдан­ня на окремих етапах та що не вдалося зроби­ти iз запланованого.
Зразок анкети для визначення якості газети
  1. Чи сподобалося оформлення газети ? ( так, ні, важко відповісти, не знаю )
  2. Який з матеріалів сподобався Вам найбільше? Чому ?
  3. Який матеріал не сподобався ? Чому?
  4. Які теми можуть вас зацікавити у наступній газеті ?
  5. Що нового ви дізналися з газети?
  6. Чи доступна ціна газети ?( так, ні, важко відповісти, не знаю )
  7. Чи придбаєте газету наступного разу ? ( так, ні, важко відповісти, не знаю )
  8. Які побажання газеті на майбутнє ?